Politechnika Łódzka WEEIiA
Politechnika Łódzka WEEIiA
mapa strony
kontakt
 
 

Umowa na przebudowę Łodzi Fabrycznej podpisana!

« Powrót

Umowa na przebudowę Łodzi Fabrycznej podpisana!

(źródło: Rynek Kolejowy 18.08.2011)

Umowę podpisali prezydent Łodzi Hanna Zdanowska, prezes PLK Zbigniew Szafrański i Tomasz Sweklej, prezes Torpolu.

Ogromna inwestycja w samym centrum Łodzi ma zostać zrealizowana do 2014 r. Zlecenie zakłada wykonanie dokumentacji projektowej, budowę tunelu dla prowadzenia ruchu dalekobieżnego, regionalnego, aglomeracyjnego i kolei dużych prędkości, budowę stacji kolejowej i dworca kolejowego Łódź Fabryczna, jako stacji podziemnej dla czterech peronów i ośmiu torów. Tory i perony nowego dworca Łódź Fabryczna zlokalizowane będą 16,5 metra pod ziemią, a 10,5 metra nad nimi przebiegać będzie sieć podziemnych ulic i część dworca autobusowego. Część nadziemną stanowić będą hotele, biurowce i obiekty handlowe oraz apartamenty mieszkalne.

W ramach projektu wykonany zostanie również system parkingów dla samochodów „Parkuj i Jedź” oraz parking dla rowerów. Dojazd do dworca kolejowego Łódź Fabryczna zapewniony będzie ulicami: P.O.W, Składową i Węglową. Ponadto zostanie zrealizowana przebudowa linii tramwajowych w obrębie dworca kolejowego wraz z budową przystanków tramwajowych oraz budowa przystanków przesiadkowych autobusów miejskich, regionalnych i dalekobieżnych, po stronie północnej dworca kolejowego.

W wyniku zrealizowania inwestycji powstanie zintegrowany węzeł przesiadkowy, stanowiący multimodalny dworzec Łódź Fabryczna, położony w obszarze inwestycji Nowe Centrum Łodzi.

 

  • wizualizacja.jpg

    Nowy dworzec Łódź Fabryczna - wizualizacja PKP PLK SA

 

Jak to z przetargiem było

Historia dwuetapowego przetargu ograniczonego jest długa i pogmatwana. Został on rozpisany jeszcze w grudniu 2009 r. Chęć zrealizowania inwestycji zgłosiło 12 firm lub konsorcjów, grupujących firmy zarówno z rynku krajowego, jak zagranicznych.

Na początku listopada 2010 r. PKP PLK przedstawiły listę pięciu konsorcjów, które zostały zaproszone do złożenia ofert cenowych w przetargu ograniczonym. Pierwszym z nich było konsorcjum polsko-włoskie, złożone z Torpolu, Astaldi, PUT Intercor oraz Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego. W skład drugiego konsorcjum wszedł Strabag, Mostostal Warszawa, Acciona Infraestructuras oraz Dywidag International GmbH. Kolejne konsorcjum grupowało firmy z Polski i Hiszpanii: Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Pol-Aqua i Dragados SA. Czwarte - firmy Budimex SA i Ferrovial Agroman SA. Ostatni podmiot łączył firmy polskie i czeskie. W skład tego konsorcjum weszły spółki Metrostav a.s., Elektrizace Zeleznic Praha, Mosty-Łódź oraz Sudop Praha.

Wówczas jednak zaczęły się protesty. Sprawa wylądowała w Krajowej Izbie Odwoławczej. Pod koniec grudnia 2010 r. KIO zadecydowała, że z krótkiej listy należy usunąć konsorcjum złożone z Metrostav, Elektrizace, Mosty-Łódź i Sudop. Na ich miejsce poleciła umieścić firmę Hydrobudowa SA.

Początkowo ustalono, że ostateczne oferty należy składać do 24 marca 2011 r. Oferenci złożyli jednak wniosek o przedłużenie tego terminu. Otwarcie ofert przełożono na 8 kwietnia. Konsorcjum Strabag, Mostostal, Acciona i Dywidag zaproponowało wykonanie inwestycji za 1 mld 906 mln 513 tys. zł netto (2 mld 345 mln 10 tys. 990 zł brutto); konsorcjum Hydrobudowa, PBG, Aprivia, PRG Metro, Infra i ZUE – za 1 mld 591 mln 700 tys. zł netto (1 mld 957 mln 791 tys. zł brutto), konsorcjum Torpol, Astaldi, PUT Intercor i PBDiM – za 1 mld 430 mln 316 tys. 627,41 zł netto (1 mld 759 mln 289 tys. 451,71 zł brutto), konsorcjum Budimex i Ferrovial Agroman – 1 mld 813 mln 981 tys. 107 zł netto (2 mld 231 mln 196 tys. 761,61 zł brutto) oraz konsorcjum Pol-Aqua i Dragados – 1 mld 253 mln 385 tys. 820 zł brutto (1 mld 541 mln 664 tys. 558,6 zł). Najtańsza okazała się więc ta ostatnia oferta, złożona przez konsorcjum polsko-hiszpańskie. Zamawiający planował przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia kwotę 2 mld 463 mln 38 tys. 100 zł brutto.

Już 11 kwietnia Sąd Okręgowy, rozpatrując skargę jednej z firm, która odpadła na wcześniejszym etapie procedury, nakazał wykluczyć z postępowania konsorcjum Pol-Aqua i Dragados. To spowodowało pojawienie się obaw, iż projekt nabierze sporego opóźnienia, co z kolei pociągnie za sobą konieczność zwrotu dofinansowania unijnego inwestycji (projekt znajduje się na liście projektów podstawowych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko).

Wobec wykluczenia przez sąd oferty Pol-Aqua i Dragadosu, PKP Polskie Linie Kolejowe jako najkorzystniejszą ofertę w przetargu wskazały na konsorcjum Torpol, Astaldi, PUT Intercor oraz PBDiM. Wobec tego Pol-Aqua i Dragados złożyły protest w PKP PLK. Do zamawiającego wpłynęły także dwa inne protesty, złożone przez Hydrobudowę i Budimex. Zostały one oddalone. Konsorcjum Pol-Aqua i Dragados odwołało się więc do Krajowej Izby Odwoławczej w tej sprawie. W połowie lipca tego roku ta skarga została oddalona również przez KIO, a 5 sierpnia prezes Urzędu Zamówień Publicznych zakończył kontrolę dokumentacji przetargowej PKP PLK, nie znajdując nieprawidłowości.

Pomimo tego, polsko-hiszpańskie zapowiedziało kontynuowanie batalii o uzyskanie zamówienia. „Konsorcjum Pol-Aqua/Dragados nie zaprzestanie starań w kierunku wyegzekwowania swojego prawa do uzyskania tego zamówienia, zarówno przed instytucjami polskimi jak i europejskimi. Będziemy jednocześnie podważać zgodność z prawem decyzji Zamawiającego o wyborze oferty Konsorcjum Torpol” – podkreślali przedstawiciele konsorcjum w oświadczeniu dla prasy. Czy podpisanie umowy z konsorcjum Torpolu zakończy przetargową "epopeję" związaną z Łodzią Fabryczną i będzie można rozpocząć realizację tej inwestycji?